SM M30 och M22 – 2015
Har Du bra bilder eller videoklipp kring SM-kappseglingarna, så tas dessa tacksamt emot på webmaster@nhss.se. Du får din namn publicerat och vi länkar gärna till din egen eventuella webbsida.
Lördagen 8 aug – Dag 4 – Race 6 – x
Prisutdelning, vinnare i SM M30. Foto: Bobo Engren
Prisutdelning, vinnare i SM M22. Foto: Bobo Engren
Svaga vindar ger fint tillfälle till träning för Ellinore Seybolt. Foto: Per Sandberg
Sista dagens tävlingar försenades runt en timme på grund av svag vind, som sedan vred från syd-väst mot syd vilket innebar att första racet blev avbrutet. Kryssbåten fick lägga om kryssmärkena och sedan kunde två race genomföras under lördagen. Det sista racet, Race 7, förlängdes med ett varv.
Foto: Fredrik Birgersson
Dagens första race, Race 6, är planerad att starta 11:05. Följ kappseglingarna i realtid via http://raceqs.com/regattas/47071
Fredagen 7 aug – Dag 3 – Race 3 – 5
Dimma drar in och försenar starten på dagens första race. Foto: Per Sandberg
Dagens första race, Race 3, är planerad att starta 11:05. Följ kappseglingarna i realtid via http://raceqs.com/regattas/47071
Torsdagen 6 aug – Dag 2 – Race 1-2
Klipp från Gårdsfjärden och dagens race.
Mälarbåtar på väg in till NSS klubbhus efter första dagens två race. Vindarna vred sig en hel del under dagen, så två race-omgångar fick avbrytas. Foto: Bobo Engren
Mälar 30:or på Gårdsfjärden. Foto: Pontus Klingeborn
Mälar 30:or på Gårdsfjärden. Foto: Ellen Frejd
Dagens Race 1 är planerad att starta 11:05. Följ kappseglingarna i realtid via http://raceqs.com/regattas/47071
Onsdagen 5 aug – Dag 1 – Tune up Race och invigning
Jerry Larsson håller invigningstal och berättar om klubbens 100-års jubileum och alla jubileumårets kappseglingar. Foto: Bobo Engren
Mingel på kajen, med snittar och bubbel. Foto: Bobo Engren
M-Båtarna blev ett banbrytande och framgångsrikt koncept. Man började redan 1929 med M22:an som blev början till seriebyggda båtar efter en och samma ritning.
Framgångarna lät inte utebli, det byggdes många båtar och klassen växte mycket snabbt. Efter något år ville man ta fram en större båt och då föddes M30:an. Senare ville man ta fram mer sjötåliga båtar för öppen sjö och då föddes M25:an och sedan M15.
1982 upplöstes Mälares seglarförbund då Svenska seglarförbundet organiserades länsvis. Detta blev M-Båtsförbundets födelse.
Idag byggs det en M30a i trä och formar för tillverkning av M30 i plast finns i M-båtsförbundet ägo.
(Källa: M-båtsförbundet)