NSS Historia

Text och foto: Mats Åhlander, samt bilder från NSS-fotoarkiv

Introduktion

Nynäshamns Segelsällskap bildades 1915 och dess första hamn- och varvsplats låg vid Stathmosviken. Efter det första året hade man 32 medlemmar och 27 båtar. Årsavgiften var 1 krona.

Stathmosviken
Stathmosvikens första bryggor, 1915 – 1934.

Stathmosvarvet
Stathmosvarvet

Stathmos - hamnen
Stathmos, den första hamnen.

Många av de tidiga entusiasterna var nyligen utflyttade Stockholmare som följde med Telegrafverkets utflyttning till Nynäshamn. En av dem, Elis Widlund berättar: ”Jag kom från Selarön i Mälaren och sedan till Stockholm vid 12 års ålder. Vi gick i skolan 6 år på den tiden. Den 28 mars kom jag med Telegrafverket hit till Nynäshamn”. Man följde således jobben och industrin till skärgården och NSS.

PolerarPelle
”PolerarPelle” med sin båt Svaj var också en av de allra första NSS-arna. På den tiden hade nästan alla målande smek- eller öknamn.

LöparNisse
”LöparNisse” med sin Gri-Gri 1925.

Under höststormen 1921 spolierades bryggorna i Stathmosviken. Ekonomin var skral men med arbetsplikt och goda insatser från medlemmarna byggdes anläggningen upp igen och verksamheten expanderade ytterligare.

Sällskapet hade från början årliga segel- och motorbåtstävlingar. I många år hade man samseglingar bl.a. med Segelsällskapet Gäddviken.

Båtarna blev större, vindarna från ost var ofta besvärande så 1934 flyttades varvet till området vid lokstallarna där man byggde och installerade  en ny ändamålsenlig slipvagn med elektriskt spel. Antal medlemmar har nu vuxit till 391.


Båtgropen eller Saltladan

NSS andra klubbområde, Båtgropen eller Saltladan vid lokstallarna, 1934 – 1952.

Gubbarna samlades vid bygghallen
Gubbarna samlades vid bygghallen.

NSS inför vintervilan i Båtgropen
NSS inför vintervilan i Båtgropen.

Samtidigt började NSS bygga en ny brygga i Trehörningsviken som i många etapper har byggts ut till den anläggning vi än i dag äger och disponerar i det området.

Bryggbygge i Trehörningsviken

Många timmar har NSS-arna lagt ner på att bygga och underhålla sina brygganläggningar.

Hösten 1951 påbörjades byggnationen av dagens varv i Fagerviken (i södra Nynäshamn). Efter 13000 arbetstimmar, nedlagda av 430 medlemmar kunde varvet invigas den 5 augusti 1953. En stor dag för NSS. Detta var också starten på en bryggexpansion även i denna vik.

Varvs- och klubbanläggningen har sedan utökats och förädlats. Flera tomter i området och vatten har stegvis inköpts.

Under 1998 blev så dagens vackra och ändamålsenliga klubbhus och kajanläggning klar. Tillsammans med en stor mängd bryggor i både Fagerviken och Trehörningsviken, samt vår klubbholme Lacka finns en utmärkt grund för att uppfylla sällskapets ändamål; att verka för ett aktivt båtliv för medlemmar i alla åldrar.

Idag har NSS mer än 1000 medlemmar med omkring 700 flytetyg av olika slag. Vi har en omfattande verksamhet inom segling, kanot, racerbåt, tävling, friluftsliv, semester, bryggsegling och allehanda sociala aktiviteter runt det gemensamma intresset för sjön.

NSS Klubbhus
NSS i förgrunden med Nynäs Havsbad på andra sidan viken.

Entré NSS klubbhus
Entrén till NSS klubbhus från Strandvägen.

Fest i NSS klubbhus.
Många njuter av vår härliga anläggning. Till fest och till vardags.

Seglingen

I Nynäshamn har kappsegling funnits och utvecklats i mer än hundra år. År 1912 arrangerades de Olympiska Seglingarna på Gårdsfjärdens banor där publiken kunde följa spänningen från den vackra Strandvägen.

Många av kappseglingarna går idag på samma vatten, men en del förläggs på de lite friare banorna strax söder därom. Nynäshamn, kappseglarens dröm.

Bedarön Runt 1916
En av de första kappseglingarna i egen regi. Start 1916 Bedarön Runt.

Under modern tid har många mästerskap avgjorts i NSS regi. Allt från VM i R8, NM i IF-båt, SM i klasser som Express, Neptunkryssare, 606, Folkbåt, Rival 22, Safir, Smaragd, Skärgårdskryssare till nSM i de Olympiska klasserna och jolle. Vi har också arrangerat Big Boat Cup för de allra största Maxi-Racers under början av 90-talet. Vattnen, erfarenheten, viljan och kunnandet finns.

Förutom de utmärkta vatten vi har så utgör vår klubbanläggning basen för och grunden för lyckosamma större arrangemang. Ett väl fungerande klubbhus med bemannat kansli och servicelokaler gör att vi kan erbjuda de sociala stödfunktioner utan vilka en regatta aldrig kan bli lyckosam. Våra funktionärer är rutinerade och trivs i sina roller vilket garanterar det mesta. Omvittnat av våra gäster som gärna återkommer till NSS.

Årsfest
Det sociala livet i klubben är viktigt. Här en bild från en av årsfesterna.

Regatttamiddag
Regattamiddagarna uppskattas av alla.

Seglarprofiler

Under åren har många starka seglarprofiler seglat hem mängder av mästerskapsmedaljer för NSS. En av de främsta är nog Jerry Larsson.

Jerry Larsson är född och uppvuxen i Nynäshamn. En fiskarson från Järflotta alldeles invid våra Olympiavatten. Jerry startade i slutet av 50-talet med en E-låda som snart byttes mot en vassare Elita. Ett silver vid hemma-SM 1962 imponerade på många. Efter E-kanotkarriären skaffade Jerry en Neptunkryssare för kappsegling men också för turist- och semestersegling.

Framgångarna har varit mycket stora och började med 3 raka SM-tecken (1966-1968) i Nepparen Regina. Efter Neppartiden har Jerry kappseglat med goda resultat i IF, Soling, Comfort 30 (1/2 ton) och många fler klasser. En höjdpunkt var VM-guld i R8 som Jerry erövrade på hemmavatten 1992.  Jerry, fortfarande aktiv, har numera återgått till Nepparklassen i en ny plastbåt. SM-tecknet i hård konkurrens 2002 imponerar. Varje år kämpar han om ytterligare SM-tecken.

Jerry Larsson och Annika Kurtsson

Jerry Larsson är kanske vår mest framgångsrike seglare. Här tillsammans med dottern Annika som gärna gastar när hon inte seglar i egen båt.

År 2007 sjösatte Jerry åter en träbåt. En pietetsfullt renoverad Rush V (OS-guld 1956, Lasse Thörn). 2012 i samband med firandet av OS 100 fick Rush vara med att vinna igen, då med Jerrys son Magnus och dottern Annika där de vann båda seglingarna i Classic-tävlingen.

Neptunkryssare

Jerry har vunnit 4 SM-tecken i klassiska Neptunkryssarklassen 1966 till 2002. Han finner alltid framskjutna positioner.

 

Neptunkryssare
Jerrys favorit under alla år är den vackra Neptunkryssaren.

Jerrys Neppare skär oftast vattnet före de andra.
Jerrys Neppare skär oftast vattnet före de andra.

Fler framgångsrika NSS-seglare

En annan av de främsta NSS-seglarna är Björn Österberg. Son till mister Laser, Bo Österberg, är han som många andra Nynäshamnare född seglare. Som lillgast i familjens M25:a Charlotte och den fina Östersjö-8:an Jenny kompletterade han med jollesegling i Optimist och ganska snart Laser. När pappa Bosse inte hade tid för regelgenomgång i klubben skickade han sin då 12 årige son att förklara både regler och taktik för klubbens aktiva. Förväntningen förbyttes i förundran över Björns kunskaper och sätt att förmedla dem.

Björn Österbergs karriär har sedan varit imponerande. Som seglare har han tagit hem mängder av medaljer i klasser som 470, 606, IF och andra. Parallellt med seglingen har han utvecklats till guru inom både taktik och seglingsteori likväl som segelmakare. Numera Lidingöbo som VD för North Sails samtidigt stöttande sin gamla hemmaklubb.

Bo Weidebäck har deltagit med topplaceringar i Gotland runt i 26 år. 23 gånger med sin Norlin 31:a Jennifer.

Andra framstående kappseglare är Gösta Linder, Nisse Malm, Göran Bobeck, Camilla Nordquist, Nina och Lena Månsson, Håkan Jonsson och Stefan Andersson som alla är Svenska Mästare.

Klubbprofiler som utvecklar NSS

Ända sedan starten 1915 har NSS:arna kappseglat på våra fina vatten. För att lyckas med detta krävs mer än själva seglingen. Klubben har genomgående haft engagerade medlemmar som lagt ned enorma arbetsinsatser för en växande klubb. Som nämnts inledningsvis har klubben, trots ibland svag ekonomi, lyckats växa genom att engagerade medlemsskaror lagt ner enorma arbetsinsatser. På så vis har brygga efter brygga kunnat tas i bruk parallellt med att varvsanläggningar har utvecklats på inköpt mark. Höjdpunkten för NSS kan nog förvärvet av klubbholmen Lacka sägas vara. Lacka köptes 1939 för en summa av 10.000:-! Vår pärla vid Mysingens västra sida.

Gurra Söder, Folke Johan, Jonne Hernudd, Valle Ahlberg, Artur Wickman, Roffe Thunell och Ege Johansson är några av de bärande namnen bland seglare som utvecklat NSS till den fina klubb vi idag lever i och med.

Förutom att vara aktiv seglare bidrog de alla med något extra. Gurra var  under många år varvschef och utvecklade uppdragningsteknik och vagnar. Folke jobbade i styrelsen i massor av år och utvecklade både ekonomi och kappseglingsteorier, Jonne var mästare i dokumentation, tryckning och historik. Valle styrde som ordförande i flera perioder. Artur bidrog med båtbyggarkunskap och flera nybyggen. Artur var dessutom en konstruktör av rang. Roffe var en suverän kommunikatör i lokalpress och en framgångsrik tävlingsledare. Ege fotograferade skickligt under alla år till gagn för oss alla.

Speciellt omnämnande till en aktiv damsektion där bl.a. May Johansson under alla år varit tongivande och alltid närvarande. Musiken också viktig.

Utan de många profilerna hade klubben aldrig utvecklats till den fina institution NSS är idag.
Utan de många profilerna hade klubben aldrig utvecklats till den fina institution NSS är idag.

Båtbeståndet

Inom NSS dominerade Skärgårdskryssarna tidigt. De yngre samlades i stora skaror som kanotseglare. Från 50-talet etablerades entypsklasserna Folkbåt och Neptunkryssare, störst i både kappsegling och familjesegling. Kappsegling varje vecka vår och höst på hemmaplan samt tävlingsutbyte på nationell nivå. Många av ungdomarna seglade nu i OK-klassen samt Optimisten gjorde att även de yngsta kunde ge sig ut på fjärdarna.

Båtarna växte och en M25-klass etablerades och senare blev Rival 22 en stark klass inom NSS. Laser och E-jolle för ungdomarna. Halvtonnarklassen och andra havskryssare blev alltmer populära och idag seglar modernare båtar tillsammans, mestadels under LYS.

Under alla år har dock en båt varit i allra högsta grad närvarande. NSS äldsta segelbåt, Aloma II byggdes 1911 inför Olympiaseglingarna, då hon deltog i Nynäshamn och Sandhamn under namnet Rowena.

Aloma II är en Skärgårdskryssare 45:a, konstruerad av prisbelönte Gösta Gartz. LÖA 9,9m, LVL 6,2m, Bredd 2,2m, Djup 1,25m, Lägsta fribord 0,4m, Blyköl 900kg, Depl 2500kg. Segelarean från början 45 kvm, numera 39 kvm.

Aloma II

Aloma II som vårdats ömt av familjen Söderqvist sedan 1931. Hon byggdes till Olympiaden 1912 där hon under namnet Rowena deltog både i Nynäshamn och Sandhamn.

Ägare idag är NSS:arna Rolf och Gun Söderqvist sedan de övertog henne 1980 från pappa Gustav ”Gurra”  Söderqvist. Aloma II kom till NSS 1931 då Gurra köpte henne av tandläkare C.G. Ageman som i sin tur köpt henne av förste ägaren Överste Gustaf Julius Rabe.

I familjen Söderqvists ägo sedan 1931 håller Rolf och Gun Aloma II fortfarande i perfekt skick. Hon används varje år i semesterturer ofta mot skärgården runt Arkö och Harstena samt i många helgturer runt Mysingen  eller i mångfalden bakom Bedarön samt gärna in mot Ören och Rassa Vikar.

Gun och Rolf Söderqvist vårdar och brukar den snart 100-åriga skönheten Aloma II.

Aloma II
Aloma II fortfarande i bästa skick.

Mer om arrangemangen

NSS har arrangerat många större och mindre regattor genom åren. En attraktiv miljö som är svårslagen samt många frivilliga och duktiga funktionärer ger bra resultat.

Första regattan var SM för Starbåt 1953. En stor händelse med uppmärksamhet i hela småstaden Nynäshamn.

SM Starbåt - 1953
1953 kände sig NSS mogen att ta sig an en större regatta, SM för Starbåt.

SM-start Starbåt
Havets vinthund Starbåt i en tät SM-start i Nynäshamn.

Ett annat av de mer uppmärksammade regattorna för 50-årsjubilerande NSS var Folkbåtsklassens första SM1965. Denna gång kunde NSS ställa upp med många egna startande. Tyvärr räckte inte det till hemmaseger men historisk vinnare blev Ole Westerberg KSSS.

Folkbåts-SM 1965
Strax start i första Folkbåts-SM som gick i Nynäshamn 1965.

Målgång
Spännande målgång. 795 Lotta med Lars Elg från Roxen strax före 988 TurMalin med Ulf Danielsson KSSS som kanske går in före 771 Pladask med Nils Holmberg från NSS.

Under samma tidsperiod kappseglade man flitigt i Neptunkryssarklassen både inom NSS och nationellt som nämnts ovan.

Kappsegling Neptunkryssare
Kappsegling i Nynäshamn sker ofta inför publik på land. Här kryssar några Neppare framför ”Ringvägen” och Strand Restaurant (som tyvärr revs på 60-talet).

Senare kan nämnas ett NM för IF 1979 där bl.a. hemmabåten Gulan tog en fin andraplats (Björn Holm och Björn Österberg).  SM för Rival 22 och Smaragd 1983 med anmärkningsvärda deltagarprocent över 20% av klassernas bestånd. Totalt nästan 100 startande. Besättningarna har nu vuxit till 3 eller 4 man vilket sätter landorganisationen på stora prov

Bland de största regattorna räknas definitivt VM för R8 1992 som togs hem av hemmaseglaren Jerry Larsson.

Finska 8:an Edit var den äldsta båten i VM 1992.

Finska 8:an Edit var den äldsta båten i VM 1992.

1994 togs initiativet till Östersjömaran med NSS som arrangör. Mycket uppskattad och tuff regatta.

NSS allra största arrangemang hittills var de publikdragande regattorna ”Big Boat Cup” åren 1991 till 1997. En av initiativkrafterna var Ludde Ingvall som utvecklade och deltog framgångsrikt med Nicorette. Dåtidens allra häftigaste och snabbaste Maxi Racers båtar ställde upp och hamnområdet fylldes till sista kvadratmetern av folk som beundrade båtar och seglingarna som till stor del hölls inom synhåll i hamnen. Att hamnen krögare jublade med publiken som festade dagar och kvällar igenom var inte förvånande.

Vi har även arrangerat VM för IC-kanot 1999. Ett annat större arrangemang med stort internationellt inslag var Skärgårdskryssarjubileet 2004. Stora och av seglarsverige  uppmärksammade regattor har också två SM för Express varit. Det senaste 2007.

Start Express-SM
Tuffa starter med precision krävs för framgång i Express-SM.

Expressrundning i lätt väder. Inget utrymme för misstag.
Expressrundning i lätt väder. Inget utrymme för misstag.

Segerfest för SM-vinnare regatta.nu
Segerfest för SM-vinnare regatta.nu

Framtiden

NSS ser framtiden an med tillförsikt. Vi har anläggningarna, vattnen, medlemmarna, båtarna, viljan och kunskaperna för att ännu mer vidareutveckla vår sjösport.