2018 – Express och Smaragd

SM för Express och Smaragd den 10-12 augusti 2018

Inbjudan NoR – Notice of Race   

Anmälan  

Expresser Anmälda   

Smaragder Anmälda  

Resultat   

Projektledare/tävlingsledare/seglingsledare: Gunilla Djupfeldt

Program
4-7 augusti Sjösättning möjlig om förbokning sker
8-9 augusti Ordinarie sjösättning
9 augusti Tune-up och registrering
10-12 augusti SM – 8 kappseglingar är planerade
Fakta om Express

Ingen annan båt under 1980-talet såldes i så många exemplar på så kort tid och till så många olika typer av seglare. Express vann hjärtat hos kappseglare, nybörjare och unga familjer som ville ha en ny, snabb, enkel och billig ny båt. Express uppfyller de mest varierande önskemålen. Sedan 1979 samlar Expressen de största startfälten för entypskölbåtar i Sverige.

Expressen är en modern konstruktion som trots sin storlek seglar bättre än betydligt större och nykonstruerade båtar. Kombinationen stark kappseglare och trygg familjebåt med tillräcklig bekvämlighet till låg kostnad är signum för Expressen, som ibland kallas “Svenssons kappseglare” eftersom alla kan vara med. Sveriges Expresseglares klassförbund har sedan 1979 samlat en oersättlig kunskapsbank och bedriver utan kommersiella syften en oberoende och ideel vidarutveckling av Expressklassen.

Som kappseglingklass är Expressen känd för sin välutprovad och rättvisa klassregel samt goda kamratanda. Det årliga Internationella SM:et samlar många seglare med internationellt rykte. Sedan några år seglas även Nordiska Mästerskap och från och med 2014 seglar ett “North European Express Championship Cup” där svenska, danska, norska och tyska mästerskapen räknas in i en cup.

(källa: http://www.expresseglare.se)

Fakta om Smaragd

Smaragden är en cruiser-racer av entyp och kappseglar med SM-status. När man ser hennes former förstår man snabbt att de härstammar ifrån R-regeln. Likheten är nämligen slående med 5,5:an, men större. Man kan samtidigt ana hennes goda egenskaper och prestanda. Hon har ett långt, lågt och smalt skrov med effektiv undervattenskropp som ger ett bra driv genom sjö. Däcket är flushat för bästa sikt och arbetsförhållande, samt bidrar också till ett vackert, men samtidigt “racigt” utseende.

Den kraftigt bakåtlutade 7/8-riggen har raka spridare med backstag (enstaka båtar har fiolstag). Segelplanen är av modernt snitt med stort storsegel och ej överlappande försegel. I storseglet är de översta två lattorna genomgående och seglet har en maximalt utbygg akterrunda innan häckstaget tar i. Focken är självslående och har tre lattor varav den översta är genomgående. En stor genua, som ej ingår i entypsregeln, gör båten till ett monster i höjdtagning och ger en unik och aggressiv förmåga att ta sig igenom grov sjö.

Inuti är det gott om sovplats. Fyra vuxna får lätt plats. Ståhöjden är dock begränsad till området under sprayhooden där också köket finns. Om man vill ha ståhöjd i hela salongen finns en speciell design vid namn Smaragd Cruiser. Denna typ har en rufflåda byggd på däck vilket höjder ståhöjden till 1,80 m. Denna båttyp lyder under samma entypsregler som Smaragder, men handikappseglar med ett LYS-tal som är 0,01 lägre än dessa.

Det roligaste med Smaragden är att man även vid semestersegling, sk. smörgåssegling, sällan blir omseglad. Allt som oftast är man istället upphinnande båt och klarar även av att ge snipor en bra match. Summa sumarum, så är Smaragden en perfekt kombination av semesterbåt med möjlighet till entypskappsegling.

(källa: http://www.smaragdforbundet.com)

Preliminär inbjudan SM för Express